Paul Chan|Odysseus and the Bathers|Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Paul Chan

Odysseus and the Bathers

Ο ΝΕΟΝ στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

5 Ιουλίου – 14 Οκτωβρίου 2018

Επιμέλεια: Sam Thorne, Διευθυντής Nottingham Contemporary

 

Ο Οργανισμός ΝΕΟΝ παρουσιάζει τον Αμερικανό καλλιτέχνη Paul Chan σε μια πολυδιάστατη έκθεση, σε επιμέλεια του Sam Thorne, Διευθυντή του Nottingham Contemporary, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Η έκθεση Odysseus and the Bathers παρουσιάζει νέες παραγωγές αλλά και πρόσφατα έργα του καλλιτέχνη, τα οποία ο ίδιος αποκαλεί “breathers” και “bathers”. Το κάθε έργο αποτελείται από ένα υφασμάτινο «σώμα» σχεδιασμένο από τον Chan και προσαρμοσμένο σε τροποποιημένους ανεμιστήρες. Πρόκειται για κινούμενα έργα γλυπτικής τέχνης που λειτουργούν ως τρισδιάστατες κινούμενες εικόνες οι οποίες «χορογραφούνται» από τον Chan με σκοπό να δημιουργήσουν διαφορετικές μορφές κίνησης.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης αποτελεί ένα ιδανικό περιβάλλον για τα συγκεκριμένα έργα, καθώς οφείλουν πολλά στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Τα έργα δανείζονται στοιχεία από τις αναφορές αρχαίων φιλοσόφων (Αριστοτέλης, Ηράκλειτος) για τη σχέση ανάμεσα στη ζωή (βίο), την ψυχή (anima), το πνεύμα (πνοή) και την κίνηση. Παράλληλα, στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα, καλλιτέχνες όπως ο Cezanne και ο Matisse υιοθέτησαν το μοτίβο του «λουόμενου-bather» για να εκφράσουν τις αντιλήψεις σχετικά με το σώμα, τη σεξουαλικότητα και το γυμνό, τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και πολλά άλλα.

Τα έργα αυτά εκπληρώνουν τη δηλωμένη επιθυμία του Chan να απομακρυνθεί από τις σύγχρονες «εικόνες της οθόνης», επινοώντας νέα έργα κινούμενης εικόνας που υπερβαίνουν τη λογική του «καρέ».

Η έκθεση θα συνοδεύεται από έναν κατάλογο σε έκδοση του ΝΕΟΝ και του εκδοτικού οίκου του Chan, Badlands Unlimited, σε σχεδιασμό του Kobi Benezri. Η έκδοση θα περιλαμβάνει μία εκτεταμένη εκδοχή του δοκίμιου του Chan «Odysseus as artist» (“Ο Οδυσσέας ως καλλιτέχνης”) και ένα νέο δοκίμιο του Thorne.

Στο κείμενο του Chan προβάλλεται η έννοια του «πολυτροπισμού», μια εκδοχή του όρου πολύτροπος που προσδίδει ο Όμηρος στον πανούργο Οδυσσέα, και κατά τον Chan αποδίδει την οργανική σχέση ανάμεσα στη λογική και τη δημιουργικότητα.

Στην έκδοση θα περιλαμβάνεται επίσης μια συζήτηση πάνω στην έννοια του «πολυτροπισμού» μεταξύ του καθηγητή Νικόλαου Σταμπολίδη, Διευθυντή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, και της Ελίνας Κουντούρη, Διευθύντριας του ΝΕΟΝ.

 

Με την συνεργασία της Πρεσβείας των Η.Π.Α. στην Αθήνα.

 

Περισσότερες πληροφορίες στο neon.org.gr

 

Σημειώσεις για τους συντάκτες.

Ο Paul Chan (γεν. στο Χονγκ Κονγκ το 1973) είναι ένας καλλιτέχνης με έδρα τη Νέα Υόρκη. Το 1974 τιμήθηκε με το βραβείο Hugo Boss, ένα βραβείο που απονέμεται κάθε δύο χρόνια σε καλλιτέχνες που έχουν πραγματοποιήσει μια οραματική συνεισφορά στη σύγχρονη τέχνη. Μία αναδρομική έκθεση με τον τίτλο Selected Works οργανώθηκε από το ίδρυμα Schaulager στη Βασιλεία της Ελβετίας (11 Απριλίου έως 19 Οκτωβρίου 2014). Το έργο του έχει παρουσιαστεί ευρύτατα σε πολλές διεθνείς εκθέσεις, ανάμεσά τους οι Plato in LA, Τhe Getty Villa (Λος Άντζελες, 2018), Documenta 13 (Κάσελ, 2012), Before The Law (Ludwig Museum, Κολονία, 2011-12), Making Worlds, 53rd Venice Biennale (Βενετία, 2009), Medium Religion (ZKM, Καρσλρούη, 2008), Traces du sacrê (Centre Pompidou, Παρίσι, 2008), 16th Biennale of Sydney (Σίδνεϊ, 2008), 10th International Istanbul Biennial (Κωνσταντινούπολη, 2007) και Whitney Biennial (Whitney Museum of Art, Νέα Υόρκη, 2006). Στις ατομικές εκθέσεις του περιλαμβάνονται οι My Laws are My Whores (The Renaissance Society and the University of Chicago, Σικάγο, 2009), Paul Chan: Three Easy Pieces (Carpenter Center for the Visual Arts, Harvard University, Κέμπριτζ, 2008), Paul Chan: The 7 Lights (Serpentine Gallery και New Museum, Λονδίνο, 2007–2008).

Το 2002, ο Chan συμμετείχε στην πρωτοβουλία Voices in the Widlerness, μία αμερικανική ομάδα αρωγής που αντιτάχθηκε στις κυρώσεις των ΗΠΑ και την ομοσπονδιακή νομοθεσία, δουλεύοντας στη Βαγδάτη πριν την αμερικανική εισβολή και κατοχή. Το 2004 μπήκε στο στόχαστρο της αστυνομίας για τον The People’s Guide to the Republican National Convention, έναν δωρεάν χάρτη που διανεμήθηκε σε όλη τη Νέα Υόρκη για να βοηθήσει τους διαδηλωτές να μπουν και να βγουν στον χώρο όπου συνεδρίαζε η εθνική επιτροπή του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος. Το 2007 ο Chan συνεργάστηκε με το Classical Theatre of Harlem και την Creative Time για να δημιουργήσει μία υπαίθρια παρουσίαση συγκεκριμένης θέσης του έργου του Samuel Becket, Περιμένοντας τον Γκοντό, στη Νέα Ορλεάνη. Δοκίμια και συνεντεύξεις του Chan έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά Artforum, frieze, Flash Art, October, Tate etc, Parkett, Texte Zur Kunst, Bomb κ.α. Το 2010 ο Chan ίδρυσε τον ανεξάρτητο εκδοτικό οίκο Badlands Unlimited.

Ο Sam Thorne είναι διευθυντής του μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Νόττιγχαμ – Nottingham Contemporary. Από το 2014 έως το 2016 διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής της Tate St Ives, ενώ προηγουμένως, υπήρξε βοηθός αρχισυντάκτη στο περιοδικό frieze, όπου σήμερα είναι συνεργάτης. Το 2013 ίδρυσε στο Λονδίνο το Open School East, ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ελεύθερης συμμετοχής. Το βιβλίο του School, εκδόθηκε από τον οίκο Sternberg Press το 2017. O Thorne υπήρξε επιμελητής και συνεπιμελητής πολλών εκθέσεων όπως οι As Above, So Below (Irish Museum of Modern Art, Δουβλίνο, 2017), That Continuous Thing (Tate St Ives, 2017) και From Ear to Ear to Eye (Nottingham Contemporary, 2017–18). Έχει οργανώσει ατομικές εκθέσεις καλλιτεχνών, συμπεριλαμβανομένων των Marguerite Humeau, Lara Favaretto και Wu Tsang. Ο Thorne είναι επίτιμος ερευνητής του Τμήματος Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου του Νόττιγχαμ και έχει υπάρξει επισκέπτης διδάσκων του Βασιλικού Κολλεγίου Καλών Τεχνών στο Λονδίνο, όπου σήμερα είναι επόπτης διδακτορικών διατριβών.

 

Ο Πολιτιστικός και Αναπτυξιακός Οργανισμός κοινής ωφέλειας ΝΕΟΝ ιδρύθηκε το 2013 από το συλλέκτη και επιχειρηματία Δημήτρη Δασκαλόπουλο. Ο ΝΕΟΝ φιλοδοξεί να φέρει το σύγχρονο πολιτισμό κοντά στο σύγχρονο πολίτη, αναδεικνύοντας τη δυνατότητα της καλλιτεχνικής δημιουργίας να αφυπνίσει, να συγκινήσει, να παρακινήσει. Συγχρόνως, επιδιώκει να συμβάλει στην ευρύτερη προσπάθεια αναβάθμισης της πόλης και της καθημερινότητας του πολίτη. Να συμβάλει στην αποκατάσταση της σχέσης του πολίτη με τη λειτουργία και τα δρώμενα της πόλης του.

Ο ΝΕΟΝ δεν περιορίζεται σε ένα μόνον χώρο. Έδρα του είναι ολόκληρη η πόλη, το ευρύτερο αστικό περιβάλλον. Είναι ένας ζωντανός και ενεργός συνομιλητής με την κοινωνία, τους θεσμούς και το κοινό.

Ο ΝΕΟΝ υλοποιεί τους στόχους του μέσα από εκθέσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, εκδηλώσεις και συζητήσεις, προγράμματα χορηγιών και υποτροφιών και τη δημιουργία ενός δικτύου διεθνών συνεργασιών και ανταλλαγών. Ο ΝΕΟΝ συμπράττει με θεσμικούς φορείς πολιτισμού και ενισχύει τη δραστηριότητα δημοσίων και ιδιωτικών φορέων με σκοπό τη διάδοση της σύγχρονης τέχνης. Ο ΝΕΟΝ επιδιώκει να αναδείξει τον πολιτισμό ως βασικό μοχλό προόδου και ανάπτυξης.

 

Reliant Communications

Έφη Λαζαρίδου

Τ: 210 6839839, 6932 296850

E: elazaridou@reliant.gr

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s