Audio Synthesis για αρχάριους

Λίγα λόγια...

Η Audio Synthesis, η τεχνική με την οποία παράγουμε ήχο μέσω synthesizer δηλαδή, υπάρχει εδώ και πάνω από εκατό χρόνια. Το Telharmonium” αναπτύχθηκε από τον  Thaddeus Cahill περίπου το 1896!  

Πρόκειται για ένα όργανο που κατατάσσεται στην Additive Synthesis και χρησιμοποιεί τα λεγόμενα “tonewheels”, όπως και το όργανο Hammond. 

Αυτές οι ηλεκτρομαγνητικές και ηλεκτρομηχανικές μπάρες που ανοιγόκλειναν προσθέτοντας αλλά και αφαιρώντας αρμονικές από τον ήχο, αποτέλεσαν τη βάση για τη διάδοση καινοτόμων ηλεκτρονικών οργάνων στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα.

Το 1928, o Maurice Martenot εφηύρε το Ondes Martenot αλλά το -πιθανόν- πιο αναγνωρίσιμο ηλεκτρονικό όργανο του 20ού αιώνα, ως προς τον ήχο του, είναι το Theremin που εφευρέθηκε την ίδια χρονιά, απο τον Leo Theremin. Το χαρακτηριστικό του vibrato θεωρείται πλέον εμβληματικό και αποτελεί τον βασικό ηχητικό προταγωνιστή ακόμη και σήμερα, στις ταινίες τρόμου και αγωνίας.

Αυτό που παραμένει συγκλονιστικό με το Theremin είναι το γεγονός οτι δεν χρειάζεται σωματική επαφή για να παιχθεί. Ο εκτελεστής χρησιμοποιεί το ένα χέρι για τον έλεγχο της συχνότητας και το άλλο για τον έλεγχο της έντασης, απλά πλησιάζοντας τα στις κεραίες του οργάνου.

To Theremin διατηρεί την θέση του στην σύγχρονη μουσική χάρη στις εκφραστικές του δυνατότητες.

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ eBOOK.

Αν θέλεις να το έχεις τις παρακάτω πληροφορίες στον υπολογιστή σου.
Thank you!
Write your awesome label here.

Μέθοδοι Audio Synthesis

Έχουν περάσει ανεπιστρεπτί οι ημέρες που ο μουσικός, ο παραγωγός ή ο συνθέτης είχαν να επιλέξουν ανάμεσα σε ηλεκτρονικό ή αναλογικό ήχο. Πέρα από την εξέλιξη των ηλεκτρονικών οργάνων, ήρθαν τα ψηφιακά όργανα που μας χάρισαν ακόμη περισσότερες τεχνικές Audio Synthesis, μεγαλύτερη ευελιξία και ελευθερία αλλά και αρκετούς… πονοκεφάλους.

Και ενώ υπάρχουν πάνω από 20 τεχνικές, εδώ θα αναφέρουμε ορισμένες από αυτές αλλά θα αναλύσουμε μόνο τις 4 πιο βασικές μεθόδους με τις οποίες θα χρειαστεί σίγουρα να ασχοληθείτε κατα την δημιουργία της δικής σας, ηλεκτρονικής μουσικής.

Εδώ θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε το εξής:
Κάθε τόσο, νέα synthesizer και νέες τεχνικές κάνουν την εμφάνιση τους επιτρέποντας μας όχι μόνο να πειραματιστούμε με νέες μεθόδους αλλά τις περισσότερες φορές να δουλεύουμε και “υβριδικά”. Να συνδυάζουμε δηλαδή, δύο ή και περισσότερες τεχνικές μέσα στο ίδιο το όργανο και επάνω στον ίδιο ήχο. Με λίγα λόγια, είναι μια συναρπαστική εποχή για να πειραματισμούς. 

Κάποιες από τις τεχνικές Audio Synthesis λοιπόν, είναι η Subtractive Synthesis, η FM Synthesis, η Sample-Based Synthesis, η Wavetable Synthesis, η Vector Synthesis, η Additive Synthesis, η Spectral Synthesis, η Physical Modeling, η Granular Synthesis (προσωπική μου αγαπημένη), η Phase Distortion Synthesis, η AM Synthesis

Οι πιο διαδεδομένες τεχνικές που θα βρίσκεις σχεδόν πάντα μπροστά σου είναι οι:
- Subtractive Synthesis
- FM Synthesis
- Additive Synthesis
- Wavetable Synthesis

SUBTRACTIVE SYNTHESIS

Είναι η μέθοδος με την οποία χρησιμοποιούμε τα φίλτρα (Filters) προκειμένου να αφαιρέσουμε συγκεκριμένες συχνότητες ή ένα ολόκληρο συχνοτικό εύρος απο -συνήθως πλούσια σε αρμονικές- ηχητικά σήματα. Η βασική ιδέα έγκειται στο να ξεκινάμε με έναν “γεμάτο” ήχο.

Ας φανταστούμε έναν γλύπτη, που ξεκινάει με ένα μεγάλο κομμάτι μάρμαρο και αφαιρώντας μικρά ή και μεγαλύτερα κομμάτια του, σχηματίζει μία ανθρώπινη μορφή, ένα άγαλμα.

Η Subtractive Synthesis είναι ισως η πιο κοινή μέθοδος και χρησιμοποιείται συνδυαστικά περισσότερο από κάθε άλλη. To Μodel-D της Moog, το Jupiter-8 της Roland και το Minbrute της Arturia είναι εξαιρετικά παραδείγματα subtractive synthesisers αλλά σαφώς υπάρχουν και πολλά (μα πολλά) άλλα.

FM SYNTHESIS

Η FM Synthesis (Frequency Modulation Synthesis ή Μέθοδος Διαμόρφωσης Συχνότητας) χρησιμοποιεί ένα σήμα που το ονομάζουμε “διαμορφωτή” (Modulator) προκειμένου να διαμορφώσει ένα άλλο σήμα το οποίο το ονομάζουμε “φέρον” (Carrier).

Αντί να ξεκινήσουμε με ένα “γεμάτο” και “πλούσιο” σήμα όπως στην Subtractive Synthesis, εδώ ξεκινάμε με ένα Sine Wave (Carrier) και το διαμορφώνουμε με ένα άλλο Sine Wave (Modulator). Δηλαδή, ξεκινάμε με ένα Sine Wave, σε μία συγκεκριμένη νότα. Αυτό είναι το Carrier. Αμέσως μετά, χρησιμοποιούμε έναν Modulator, δηλαδή τον ήχο απο έναν Oscillator (γεννήτρια), τον οποίο δεν ακούμε αλλά με αυτόν διαμορφώνουμε το original σήμα μας, το Carrier δηλαδή.

Οι αλλαγές στην ταχύτητα και την ένταση του Modulator θα προκαλέσουν αλλαγές στην τονικότητα και την ένταση του Carrier. Έτσι, φτάνουμε σε ηχητικά αποτελέσματα που δεν θα μπορούσαν να προκείψουν απο έναν μόνο Oscillator. Μπορούμε να πάμε και ένα βήμα παραπέρα, διαμορφώνοντας τον Modulator με κάποιον άλλο Modulator. Ο συνδυασμός πολλών Carriers και Modulators ονομάζεται “Algorithm” και μας δίνει ακόμη πιο περίπλοκους ήχους.


ADDITIVE SYNTHESIS

H Additive Synthesis χρησιμοποιεί μικρά αρμονικά μέρη απο (συνήθως) Sine waves τα οποία όταν προστίθενται το ένα στο άλλο (εξού και το όνομα της), δημιουργούν “πλούσιους” αρμονικούς ήχους. Το καλύτερο παράδειγμα Additive οργάνου είναι το Hammond, με την χρήση των drawbars.

Η ιδέα πίσω από την Additive Synthesis είναι οτι κάθε κυμματομορφή μπορεί να αναπαραχθεί με έναν αριθμό απο Sine waves. Αυτό σημαίνει πρακτικά οτι προσθέτοντας Sine waves το ένα στο άλλο, μπορούμε να αναπαράξουμε τον ήχο που θέλουμε εφόσον κάθε Sine wave είναι στη σωστή ταχύτητα και την σωστή ένταση σε ότι αφορά την μεταξύ τους “σχέση”.

WAVETABLE SYNTHESIS

H Wavetable Synthesis, αντί να χρησιμοποιεί Oscillators προκειμένου να παράξει μία κυμματομορφή σε πραγματικό χρόνο, χρησιμοποιεί μικρές λούπες απο  κυμματομορφές που είναι αποθηκεύμενες σε μία “μνήμη” που ονομάζεται “Wavetable”.

Η ικανότητα διαμόρφωσης μίας κυματομορφής και η μετατροπή της σε μία άλλη, πλευρικά και με απόλυτα ομαλό τρόπο, έχει ως αποτέλεσμα μία μοναδική εκφραστικότητα σε ότι αφορά στην κίνηση και την αλλαγή της χροιάς του ήχου. 

Τα Wavetable της Ableton, Pigments της Arturia και Massive της Native Instruments  αποτελούν λαμπρά παραδείγματα Wavetable Synthesizer.


4 βήματα που θα σε βοηθήσουν στην Audio Synthesis


Σαφώς και υπάρχουν άπειροι τρόποι για να μάθεις Audio Synthesis και να παράξεις με ακρίβεια τους ήχους που έχεις στο μυαλό σου. Τα παρακάτω βήματα όμως είναι de facto οτι θα σου χρησιμεύσουν και θα σου κερδίσουν χρόνο, όποιον τρόπο και να επιλέξεις να μάθεις.

  • Άκου τα Presets.
    Σχεδόν κάθε synthesizer (hardware ή software) έρχεται με εκατοντάδες -αν όχι χιλιάδες- presets. Δοκίμασε τα όλα καθώς θα καταλάβεις ευκολότερα το τί μπορεί να κάνει το συγκεκριμένο όργανο. 
  • Ανάλυσε τα Presets και “παίξε” μαζί τους.
    Παρατήρησε τις ρυθμίσεις και προσπάθησε να καταλάβεις γιατί ο συγκεκριμένος ήχος ακούγεται έτσι. Πάτα κουμπιά, μετακίνησε τα sliders και άκου το τί θα συμβεί.  Έτσι θα πάρεις μια καλή ιδέα για το πώςλειτουργεί κάθε παράμετρος και με ποιον τρόπο επηρεάζει τον ήχο.
  • Προγραμμάτισε τους δικούς σου ήχους.
    Αφού περάσεις κάποιο χρόνο μελετώντας τα presets και τον τρόπο με τον οποίο φτιάχτηκαν οι συγκεκριμένοι ήχοι, είναι ώρα να πειραματιστείς μόνος-η σου. Προσπάθησε να φτιάξεις έναν “κρουστό” ήχο, μετά ένα pad, ένα lead, ένα bass… 
  • Δοκίμασε άλλα synthesizer.
    Εφόσον μελέτησες τα presets και πέρασες αρκετό χρόνο αναλύοντας και φτιάχνοντας τους δικούς σου ήχους, θα έχεις αποκτήσει μια καλή γνώση που μπορεί να βρεί εφαρμογή λίγο-πολύ σε κάθε synthesizer. Οπότε έιναι μια καλή στιγμή να το δοκιμάσεις. Σίγουρα θα χρειαστείς λίγο χρόνο προκειμένου να κατατοπιστείς στο περιβάλλον του νέου οργάνου (ας το αναφέρουμε ως “learning curve”) αλλά γρήγορα θα βρείς την άκρη καθώς οι βασικές αρχές παραμένουν ίδιες.

Δημιουργήθηκε με